"/> Pandulah daku Ya Allah pada segala niat tutur dan gerak geri.. juga pada tiap langkah mencari makrifat dan hakikat.. pada setiap waktu yang bergulir agar sentiasa dicucuri rahmatMU

Wednesday, April 27, 2011

kenangan rumah n0 9


Bismillahirrahmanirahim pembuka kalam..
Selama 2 tahun kita menyulam suka duka bersama sebagai ahli keluarga..biarpun ada sesekali ada tersakit hati atau terguris hati mana2  pihak..tertegur mana yang patut..semua itu kenangan kita, mungkin akan diiingati bila kita tiada lagi disini..apabila kita tiada ruang lagi untuk bersua kerana kesibukan kerjaya atau komitmen keluarga..hurmm..jujur, aku katakan kalian terbaikkkk!!!jujur sangat..tiada kata yang dapat ku gambarkan dgn kata2 betapa bahagianya aku mengenali kalian tetapi biar aku deskripsikan nilai diri kalian secara umum sahaja..:)

Kak Has: dianggap sbg kakak kami plg sulung krn lebih usia sedikit drpd kami..hehe..suka bercerita lagipun kalo dgr kak has cerita rasa semangat sgt taw..sbb kak has cerita dgn penuh semangat wajah ..ehehe..kak has ampun yer kalau ada terkasar bahasa atau membuat kak has terkecil hati dgn apa2 pun perbuatan dan percakapan kita..",)..kita memang begini, gurau kasar...huuu

Fairus: sangat manja orgnya..oke fine awak ckp lemah gemalai sgt..nasib baik sy perempuan thu..takdelah rasa nak terpikat sgt pon..T.T..pstt nanti cakap dgn org lelaki jgn lembut2 sgt taw..bahaya.mesti ada ketegasan..ehehe.awak tu dh jadi tunangan org..opsss..alalalala..dgn fairus pon kita nak minta ampun sekiranya ada kata2 yang pernah membuat fairus berkecil hati...huuuu..sememangnya sy suka bergurau dgn masyarakat terdekat..tp sadis sangat tak diterima oleh masyarakat..T_______T

Anis: cek mek molek kelate ni..anis..hehehe..serius masa2 mula kenal ko kan anis ak tak tahu dan tak sangka pula ko asal kelantan dan anak jati kelantan..sebab ko takde keluar loghat pon..:)..bagusnya anis ni selalu kalo balik drpd kg selalu bekalkan bekalan kopok2, kopok lekor..rencah tomyam dan banyak lagi..baiknya..pastu sgt tak berkira dlm segala hal pon..:))..bestnya sebab ak paling suka makan free2 ni anis..sbb tu kalo ko pelawa jer bekalan2 makanan tu mesti habes punya...T___T..maap anis perut raksasa nak wat guano..p/s:ak nak minta maaf yer anis kalo ada wat salah ke..termakan minum ke..terguna barang2 ko..minta halal yer..:0

Una: alahai una, ko selalu menyendiri jadi ak tak berapa kenal sgt ko tp tetap ak anggap ko sbg kawan ak..huhuhu..una, ak nak minta maaf taw kalau ada teguran2 ak yang buat ko kecil hati atau sakit hati..biasalah tu..mulut celupar ak ni..T__T..maap sgt una..untuk kebaikan kita bersama..lagi satu ak nak pesan ko jgn stress2 sgt..isk..bertenang ok..bertenang..insyaAllah semua baik..maaf yer una..terima ksih sgt sbb selalu bg ak mkn kek batik ko buat..sedap..len kali wat lagi anta kat ipoh..:))

Linda: kwn pertama ak kenal kat sini dan merangkap 1st rumet..lnda dgn ini ak minta maaf sekiranya ada perkara2 yang membuatkan ko berkecil hati dgn ak..ak tahu ak salah sbb kadang2 ada terlupa kan ko..ak terpinggirkan ko..sebab ak pon tak sedar linda..bila ko luahkan kat ak baru ak tersedar..minta maaf sgt2 linda..:) ak memang penuh dgn kurangnya, adakalanya ak ada lupa, ada angin sendiri..(eh, bukan adakala, acapkali sebenarnya)..ok linda baek2 yer berpraktikum lakukan yang terbaik ye..chaiyo3x...

Sha: walaupun ko suka garang2 dan buli2 ak tapi ak tetap syg kat ko sha..bluwekkkk..ok itu ak gurau jer ek sbnarnya tak syg pon..ekekeke..ko memang suka gelak sha..fine, sha gelak gegar satu rumah lagi2 bergabung dgn dak tu..isk..pastu sha pemikiran ko sgt matang sha..memang ak respect gila sebab ko seorang yang jual kari eh berdikari dan boleh berdiri sendiri tanpa memerlukan bantuan org lain..peh respek2..nnti ko tolong ak jual kar gak sha eh..
sha minta maaf yer kalo ak ada wat ko kecil hati, paru, limpa , jantung dsbgnya...ampun makkk..eh esok kte praktikal sesama ko tlong watkan rph ak eh..bhahaha..:}

Zati @ adik: adik ni comel sgt taw..eeee gigit dia baru tahu...ok adik sgt tenang tak PERNAH tengok adik MARAH..memang tak pernah..isk..macamne nak wat adik kta ni marah ek..cer cter..cer cter..eheheh..adik di sini kakak mu bukan kakak kandung mu ingin mohon maaf seandainya ada menyakitkan hati adik dan membuli adik..biasa la tu tahap adik2 memang patut kena buli pon..:P..nanti g ipoh kita jengjalan yer..wink wink

Hana: oke ini sangat senget..yer hana ko senget tp tak sangka sensitif sgt..suka kat kucing bagus sgt..alhamdulillah antara org yang pling mulia adalah org yang menyukai dan memuliakan kucing..dan ko sgt mulia hana..:)..serius..org yang suka kucing ni pon penyayang taw..ptot la ko penyayang jer dgn ak..hahaha..terima ksih juga sbb ko asik tolong angkatkan baju ak jer bila ak takde ataupun ak g bertafakur(tido)..mekaseh ana..nnti angkatkan lagi eh..;)..dan ak juga nak mohon maaf sekiranya ada perangai ak yang membuat ko tak puas hati rasa cam nak sepak jer kan..ak tau la..hehe
mari kita nyanyi lagu negeri johor mau..terima ksih ana sudi layan kerenah ak..terima ksih..terima kasih..:')

Ann: sengot, gonjong, cik nyamuk..hah tu la dia...tuuu diaaaa..hee ..selalu best kalo kuar membeli belah dgn ann ni..sbb mesti dapat less harga..tah la dia mandrem tuan kedai agaknya..muahahaha..an..an..ann(lagu doremon k)..ak tahu ak tak sempurna selalu gak bila ak berangin bergoyang pokok kan..pokok tu ibarat ko dgn jijie la..maaf la ann..sgt2 suka berkawan dgn ko ni sbb ko 'cool', suka wat lawak ngok ngek, suka tolong ak..ngeh2..baik buatkan bubur smpai tgn cedera parah..jalan kaki jauh2 semata2 teman ak..ko memang baik ann..nnti duk johor tu jgn melupakan ak plak ek..terima kasih ats segalanya..terima kasih teman 'lesbian' ku disini..terima kasih..:')

Jijie: huuuuuuuuuuuuu..ak sedih sgt td melepaskan ko pergi ibarat nak melepaskan separuh jiwaku..ak tahu ak bukan teman terbaik buat ko..ak tau kadang2 ak suka diamkan diri kalo merajuk pastu ak selalu wat ko sedih + kecil hati..jijie...ak minta maaf dr hujung rambut sehingga hujung kaki..memang jiwa ak begini..mudah terasa dgn org apatah lagi dgn org yang ak paling rapat..ak terasa dgn ko sbb ak PALING RAPAT dgn ko jie..ko lah teman sekuliah ak drpd sem 1 sampai sekarang sem 6..dulu2 kita berdua jer tp sejak ada ann bertambah sorang2 same2 g kelas..ak syg ko jie oiii..sebab ak syg la ak selalu diam je kalo merajuk cuba kalo ak berbising nnti ak akan mengecilkan hati ko..jijie, terima kasih jie..diatas kurniaan hubungan persahabatan ini..moga hubungan ko dgn ehem2 berakhir ke jinjang pelamin dan seterusnya berbahagia sampai syurga..amin amin ya Allah..terima kasih noor aziah arbin d20081033309 ******..tgok login id dengan password ko pon ak hafal..hehehe..terima kasih sahabat..:))..

Catitan: aku hanya mampu menyeka air mata selepas selesai menaip karangan ini, ini cuma luahan jiwa sahaja supaya apabila kita jauh tiada lagi gundah yang meresahkan fikiran tentang kita..semoga kita dapat buat yang terbaik sebagai cikgu pelatih nanti.doaku pada kalian tidak pernah putus..malah, aku berharap hubungan kita bukan setakat ini..bukan terhenti disini..tetapi ini hanyalah sekadar permulaan..ibarat kita mengenal diri masing2 dan berkenalan..:)
Biar jasad kita jauh tapi jiwa kita sama sahabat..biar Allah yang merahmati hubungan persahabatan ini selebihnya kita saling berhubungan dan  bersilaturrahim..salam sahabat bertemankan rindu dan doaku selalu..terima kasih atas segalanya panjang umur kita jumpa semester 8..insyaAllah..:')

Saturday, April 23, 2011

Istimewa wanita disisi Allah SWT


Lelaki bujang kena tanggung dosa sendiri apabila sudah baligh.

Manakala dosa gadis bujang di tanggung oleh bapanya.
Lelaki berkahwin kena tanggung dosa sendiri, dosa isteri, dosa ank perempuan yg belum berkahwin dan dosa ank lelaki yg belum baligh.


Beratkan?

Hukum menjelaskan ank laki kena tanggungjwb ke atas ibunya
Dan sekiranya dia tidak menjalankan tanggungjawabnya,
maka berdosa baginya terutama Anak laki yg tua,
manakala perempuan tidak, perempuan hanya perlu taat pada suaminya.

Isteri berbuat baik,Pahala dapat kepadanya,
kalau isteri buat benda tak baik,
mcm tak menutup aurat dgn sempurna,
Dosanya di tanggung oleh suami.
Beratkan??


Suami kena bg nafkah pada isteri, ni wajib tapi isteri tidak.
Tapi isteri boleh Bantu untk ringankan beban suami.
HARAM bagi suami bertanyakan pendapatan isteri,
Lebih-lebih lagi menggunakan pendapatan isteri tanpa izinnya.

Banyak lagi laki, lebih-lebih lagi bila dah bergelar SUAMI.
Suami kena tanggung.
Kalau nk di bayangkan beratnya,
Dosa-dosa yg perlu ditanggung seperti gunung dan semut.

Sebab tu mengikut kajian,nyawa org perempuan lebih
Panjang dari laki. Laki mati cepat sebab dah tak larat nak tanggung dosa yg beratnya (sekadar pendapat sendiri )

Wanita..- Auratnya lebih susah dijaga berbanding laki.
- Perlu meminta izin dari suaminya apabila mahu keluar dari rmh.
- Saksinya kurang berbanding laki.
- Perlu menghadapi ksusahan mgandung dan melahirkan ank.
- Wajib taat kpd suami tapi suami tak perlu taat kpdnya..cume suami la kena consider.
- Talak terletak di tgn suami
- Wanita kurg beribadah kerana masalah haid dan nifas yg tak ada pd laki.

PERNAHKAH KITA TGK SEBALIKNYA??

~Benda yg mahal harganya akan dijaga dan dibelai serta disimpan di tempat yg tersorok dan selamat.
~Sudah pasti permata tidak akn dibiarkan bersepah-sepah bkn?
itulah bandingannya dgn seorg wanita.
~Wanita perlu taat kpd suami tetapi laki wajib taat kpd ibunya 3kali lebih utama daripada bapanya.
~Bukankan ibu adalah seorg wanita?
~Wanita menerima harta pusaka kurg dari laki,Tapi harta itu menjadi milik peribadinya dan tidak perlu diserahkan kpd suaminya,manakala laki perlu menggunakan harta pusaka ituuntk menyara anak-anak dan isteri.
~Wanita perlu bersusah-payah untk mengandung dan melahirkan anak,tapi setiap saat dia di doakan oleh segala haiwan,malaikat, dan seluruh mahluk ALLAH SWT di muka bumi dan matinya jika kerana melahirkan adalah syahid kecil.
~Manakala dosanya di ampunkanOleh ALLAH SWT..
~Seorang wanita boleh masuk pintu syurga melalui mana-mana pintu syurga yg di sukainya cukup dgn empat syarat shj :

-Sembahyang lima waktu
-Puasa di bulan Ramadhan
-Mentaati suami
-Menjaga kehormatannya

~Seorang laki perlu pergi berjihad fisabilillah tapi wanita jika taat kpd suaminya serta menunaikan tanggungjawbnya kpd ALLAH SWT akanturut menerima pahala seperti pahala orang berperang Jihad fisabilillah tanpa perlu mengangkat senjata.

MasyaALLAH! Sayangnya ALLAH pada wanita..
Seorang wanita adalah pelengkap dan sememangnya istimewa di sisi seorang laki,tanpa wanita, laki tidak akn wujud di muka bumi ni..tanpa wanita kuat tidak wujud pemimpin yang berwibawa,tanpa wanita tidak wujud lelaki yg beriman..tapi,ingatlah wahai lelaki, wanita itu juga merupakan fitnah dunia..

Note : sila copy atau share.. syukran..:)

sumber dari |akhi fairuz mzm-fc|


Monday, April 11, 2011

Rindu itu

Apakah aku akan dirindu pabila ku tiada lagi di sini???
*diam...sunyi..pilu meragut jiwa
hati berlagu pilu memikirkan aku akan terpisah dengan sahabat2 baik aku apabila aku bakal berpraktikum awal bulan Mei ini..selepas ini tiada lagi yang akan ku dengari gelak tawa sang sahabat ku Cik A, tiada lagi senda gurau si kecil sahabatku Cik J..tiada lagi bunyi hingar dan rajuk cik H..dan jauh ku tinggalkan sahabat2ku yang lain..tapi tidak apa, sunnah kita hidup ini ada mula dan akhirnya.mungkin kita bertemu pada tika ini dan masa akan datang kita terpisah.Sudah resam dunia yang bertemu akan berpisah..matahari akan bergilir dengan bulan meniti hari2 yang mendatang..begitulah resam kisah kita semua sahabat..yang penting bawa jiwa kita bersama..jasad kita jauh, tapi jiwa kita satu..semoga kenangan yang ada itu mampu menampung rindu yang membenak dalam jiwa.
Hari-hari yang mendatang ini akan ku titip dengan penuh kegembiraan agar apabila ku tiada lagi di sisi kalian, ada kegembiraan yang aku tinggalkan..

p/s: aku pasti rindukan kalian nanti.=')

Friday, April 8, 2011

perkongsian tentang petai

Assalamualaikum...
A good tips for us, which is for this time being we just never knew..:)
(SORRY,THIS ARTICLE IS IN ENGLISH..BUT IM TRYING TO TRANSLATE IT, BELIEVE ME TRY READING THIS AND YOU WILL NEVER REGRET)


ADVICE FROM UKM MEDICAL DOCTOR

Petai contains three natural sugars -sucrose, fructose and glucose. Combined with fiber, petai gives an instant, sustained and substantial boost of energy. Research has proved that just two servings of petai provide enough energy for a strenuous 90-minute workout. No wonder petai is the number one fruit with the world's leading athletes. But energy isn't the only way petai can help us keep fit. It can also help overcome or prevent a substantial number of illnesses and conditions, making it a must to add to our daily diet.

1. Depression:
According to a recent survey undertaken by MIND among people suffering from depression, many felt much better after eating petai. This is because petai contain tryptophan, a type of protein that the body converts into serotonin, known to make you relax, improve your mood and generally make you feel happier.

2. PMS(premenstrual syndrome):
Forget the pills - eat petai. The vitamin B6 it contains regulates blood glucose levels, which can affect your mood.

3.Anaemia:
High in iron, petai can stimulate the production of haemoglobin in the blood and so helps in cases of anaemia.

4.Blood Pressure:
This unique tropical fruit is extremely high in potassium yet low in salt, making it perfect to beat blood pressure. So much so, the US Food and Drug Administration has just allowed the petai industry to make official claims for the fruit's ability to reduce the risk of blood pressure and stroke.

5.Brain Power :
200 students at a Twickenham (Middlesex) school were helped through their exams this year by eating petai at breakfast, break, and lunch in a bid to boost their brain power. Research has shown that the potassium-packed fruit can assist learning by making pupils more alert.

6.Constipation:
High in fiber, including petai in the diet can help restore normal bowel action, helping to overcome the problem without resorting to laxatives.

7.Hangovers:
One of the quickest ways of curing a hangover is to make a petai milkshake, sweetened with honey. The petai calms the stomach and, with the help of the honey, builds up depleted blood sugar levels, while the milk soothes and re-hydrates your system. 

Heartburn:
Petai has a natural antacid effect in the body, so if you suffer from heartburn, try eating petai for soothing relief.

8.Morning Sickness:
Snacking on petai between meals helps to keep blood sugar levels up and avoid morning sickness.

9.Mosquito bites:
Before reaching for the insect bite cream, try rubbing the affected area with the inside of the petai skin. Many people find it amazingly successful at reducing swelling and irritation.

10.Nerves:
Petai is high in B vitamins that help calm the nervous system.

11.Overweight:
Studies at the Institute of Psychology in Austria found pressure at work leads to gorging on comfort food like chocolate and crisps. Looking at 5,000 hospital patients, researchers found the most obese were more likely to be in high-pressure jobs. The report concluded that, to avoid panic-induced food cravings, we need to control our blood sugar levels by snacking on high carbohydrate foods every two hours to keep levels steady.

12.Ulcers:
Petai is used as the dietary food against intestinal disorders because of its soft texture and smoothness. It is the only raw fruit that can be eaten without distress in over-chronicler cases. It also neutralizes over-acidity and reduces irritation by coating the lining of the stomach.

13.Temperature control:
Many other cultures see petai as a "cooling" fruit that can lower both the physical and emotional temperature of expectant mothers. In holland, for example, pregnant women eat petai to ensure their baby is born with a cool temperature.

14.Seasonal Affecti ve Disorder (SAD) :
Petai can help SAD sufferers because they contain the natural mood enhancer, tryptophan.

15.Smoking:
Petai can also help people trying to give up smoking. The B6, B12 they contain, as well as the potassium and magnesium found in them, help the body recover from the effects of nicotine withdrawal. 


16.Stress:
Potassium is a vital mineral, which helps normalize the heartbeat, sends oxygen to the brain and regulates your body's water balance. When we are stressed, our metabolic rate rises, thereby reducing our potassium levels. These can be rebalanced with the help of a high-potassium petai snack.

17.Strokes:
According to research in "The New Engla nd Journal of Medicine, " eating petai as part of a regular diet can cut the risk of death by strokes by as much as 40%".

18.Warts:
Those keen on natural alternatives swear that if you want to kill off a wart, take a piece of petai and place it on the wart. Carefully hold the petai in place with a plaster or surgical tape!
So, as you can see, petai really is a natural remedy for many ills. When you compare it to an apple, it has four times the protein, twice the carbohydrates, three times the phosphorus, five times the vitamin A and iron, and twice the other vitamins and minerals. It is also rich in potassium and is one of the best value foods around. So maybe its time to change that well-known phrase so that we say, "A Petai a day keeps the doctor away". 



gambar petai ..isk ada ke org tak kenal petai




TRANSLATION:



1. Depresi
Menurut survey yang dilakukan oleh MIND diantara pesakit depresi, ramai orang merasa lebih baik setelah makan petai. Hal ini terjadi kerana petai mengandung tryptophan, sejenis protein yang diubah tubuh menjadi serotonin. Inilah yang akan membuat relax, memperbaiki mood dan secara umum membuat seseorang lebih bahagia.

2. PMS (premenstrual syndrome)
Jika mengalami PMS, anda tidak perlu makan pil, cukup dengan makan petai. Vitamin B6 yang terdapat dalam petai mengimbangi kadar gula darah, yang dapat membantu mood.

3. Anemia
Dengan kandungan zat besi yang tinggi, petai dapat menstimulasi produksi sel darah merah dan membantu apabila terjadi anemia.

4. Tekanan darah tinggi
Petai mengandungi tinggi kalium, tetapi rendah garam, sehingga sangat sempurna untuk menjauhi tekanan darah.

5. Kemampuan otak
200 siswa di Twickenham (Middlesex) dapat menjawab ujian dengan mudah kerana memakan petai ketika sarapan, istirehat, dan makan siang. Kajian telah membuktikan bahawa buah dengan kandungan kalium tinggi dapat membantu belajar dengan membantu siswa semakin berhati-hati.

6. Sembelit
Kerana kandungan serat yang tinggi, maka petai akan membaiki sistem pencernaan.

7. Ubat mabuk
Salah satu cara paling cepat untuk menyembuhkan “penyakit” mabuk adalah milkshake petai, yang ditambah dengan madu. Petai akan membantu menenangkan perut dan dengan bantuan madu akan meningkatkan kadar gula darah yang jatuh, sedangkan susu akan menenangkan dan kembali memperbaiki kadar cairan dalam tubuh.

8. Kekenyangan
Petai mengandungi efek antasid pada tubuh, sehingga bila dada anda terasa panas akibat kebanyakan makan, cubalah makan petai untuk mengurangkan sakitnya.

9. Mual di pagi hari
Makan petai diantara jam makan akan menolong mempertahankan kadar gula dan menghindari muntah.

10. Gigitan nyamuk
Sebelum anda mencapai krim gigitan nyamuk, cuba untuk menggosok kawasan yang terkena gigitan dengan bahagian dalam kulit petai. Ramai orang dapat mengatasi rasa gatal dan bengkak dengan cara ini.

11. Untuk saraf
Petai mengandung vitamin V dalam jumlah besar, sehingga dapat membantu menenangkan sistem saraf.

12. Kegemukan
Penelitian di Institute of Psychology Austria menemukan bahawa tekanan ketika kerja menyebabkan orang sering mencapai makanan yang menenangkan seperti coklat dan keropok. Dengan melihat kepada 5.000 pesakit di hospital, penyelidik menemukan bahawa kebanyakan orang menjadi gemuk kerana tekanan kerja yang tinggi. Laporan menyimpulkan bahawa, untuk menghindari nafsu makan kerana panik, kita perlu mengendalikan kadar gula dalam darah dengan mengambil makanan tinggi karbohidrat setiap dua jam untuk mempertahankan kadar yang tetap.

13. ulsers
Petai digunakan sebagai makanan untuk merawat pencernaan kerana texturnya yang lembut dan halus. Petai mampu menetralkan ulsers dan mengurangkan kegatalan dengan melapisi permukaan dalam ulser.

14. Mengatur suhu tubuh
Banyak budaya lain yang menganggap petai sebagai buah ‘dingin’ yang mampu menurunkan suhu tubuh dan emosi ibu yang menanti kelahiran anaknya. Di Belanda misalnya, ibu hamil akan makan petai untuk meyakinkan agar si bayi lahir dengan suhu tidak tinggi.

15. Seasonal Affective Disorder (SAD) (jiwa kacau)
Petai dapat membantu penderita SAD kerana mengandungi tryptophan.

16. Merokok
Petai dapat menolong orang yang ingin berhenti merokok. Vitamin B6 dan B12 yang dikandungnya, bersama dengan kalium dan magnesium, membantu tubuh agar cepat sembuh dari efek penghentian nikotin

17. Stress
Kalium adalah mineral penting, yang membantu untuk menormalkan degup jantung, menghantar oksigen ke otak dan mengatur keseimbangan cairan tubuh. Ketika kita stress, metabolisme kita akan meningkat, sehingga akan mengurangi kadar kalium dalam tubuh. Hal ini dapat diseimbangkan lagi dengan bantuan makan petai yang tinggi kalium.

18. Stroke
Menurut kajian dalam “The New England Journal of Medicine,” makan petai sebagai sebahagian dari makanan sehari-hari akan menurunkan risiko kematian kerana stroke sampai 40%




p/s: 'final exam is just around a corner, maybe we should eat petai for enriched our brain with the goodness' erkkk




source: unknown

Thursday, April 7, 2011

tak paham

assalamualaikum wbt..
tadi saya ke klinik untuk mendapatkan rawatan sakit saya ni..nampak macam demam tapi sebenarnya bila check suhu hanya 39celcius shj suhu sy..di mana itu adalah suhu normal manusia..tapi saya mengalami batuk yang sangat teruk..:'(
dr tersebut sangat baikdan antara pesanan dr tersebut adalah:
*jangan makan makanan berunsurkan pedas
*jangan makan makanan berunsurkan minyak
*jangan makan makanan yang sejuk2

jadi apa saja yang boleh saya makan ni...T__________T
mungkin maksud dr tu ialah saya hanya boleh memakan bubur memandangkan tekak saya amat perit untuk menerima apa2 makanan sekarang ini even air..minum air pon tekak rasa sangat perit dan sakit..dugaan di minggu2 akhir peperiksaan...Allahuakbar

p/s: saya dari kecil bila dah batuk sangat susah nak baik...beli lah ubat batuk paling mahal pon batuk saya hanya akan hilang dalam satu minggu dan keats..malah, bila saya batuk saya akan muntah2 dan keluar darah sikit..adakah itu normal???ermm entah lah..mudah2an tiada apa2 yang kronik, doakan baik2 saja untuk saya ya...;0

Wednesday, April 6, 2011

dugaan

Assalamualaikum wbt


‎"seandainya saya tak meminjam barang orang lain..sudah tentu perkara ini tak berlaku"...saya kerap mengeluh sejak kebelakangan ini apabila sering diuji dengan pelbagai dugaan Allah..astaghfirullahalazim..tanpa sedar saya telah terlupa bhw ujian itu datangnya daripada Allah yang sayangkan hambaNYa..saya telah menidakkan nikmat Allah kepada saya...saya terlupa bahawa nikmat ujian ini adalah tanda cinta Allah pada hambaNya..Allah~ alangkah manisnya ujian yang Engkau berikan ini andai setiap daripada kami menyedari hikmah yang tersimpan.

tapi akhirnya saya pasrah..saya disedarkan dengan pesanan Rasulullah saw:

Daripada Abu Hurairah radhiyallahu ‘anhu bahawa Rasulullah sallallaahu ‘alayhi wa sallam pernah bersabda:"Mukmin yang kuat lebih disukai oleh Allah daripada mukmin yang lemah. Namun pada kedua-duanya ada kebaikan. Berjaga-jagalah terhadap perkara yang boleh mendatangkan kebaikan kepada engkau, pintalah pertolongan daripada Allah. Sekiranya engkau ditimpa sesuatu musibah, maka jangan engkau berkata:"KALAULAH aku lakukan begini maka sudah pasti lain yang berlaku. Tetapi katakanlah:"Itu merupakan takdir Allah dan Dia melakukan apa yang dikehendaki-Nya, sesungguhnya ‘KALAU’ akan membukakan pintu amalan syaitan.” [Riwayat Muslim]

Dia mahu saya kembali padaNya..saya terlalu jauh dariNya..bawalah hatimu kepada Tuhanmu..Penciptamu..bawalah mohon jalan pulang..
kadang2 kita terlalu leka dengan nikmat dunia sementara sehingga terlupa akan azab api neraka yang tiada tara dan abadi.kita juga terlalu leka dengan nikmat yang luasnya seperti lautan tidak berpenghujung tetapi apabila ditimpa ujian terlupa bahawasanya ujian kita hanyalah ibarat benang di lautan..tidak timbul walau sedikit..lihat, alangkah sedikitnya kita bersyukur dan alangkah banyaknya yang kita kufur..astaghfirullahalazim..semoga kita sama2 berdoa agar terus dikuatkan hati dengan setiap ujian Allah dan bersabar..la tahzan..Sesungguhnya air mata saya telah kering akibat terlalu banyak mengalir.biarkan air mata itu mengalir ibarat mengalirnya dosa2 kecil yang ingin Allah hapuskan melalui ujianNya..Allahuakbar~

Bukankah Allah telah menyatakan dengan jelas di dalam Al-Quran bahawasanya Allah tidak akan menguji hambaNya diluar kemampuan kita.


Rasullullah saw pernah bersabda:


"Barangsiapa yang Allah mahukan kebaikan untuknya nescaya Dia akan mengujinya dengan kesusahan"


[Riwayat al-Bukhari]


Begitu juga apabila Allah menguji saya dengan memberikan rasa sakit kepada mak saya..cukuplah saya yang menjadi galang ganti..tak sanggup rasanya melihat mak saya yang sudah agak berusia untuk menerima ujian sakit itu..biar ya Allah, berikan rasa kesakitan itu pada hamba ini..biar ibuku tidak merasa beban kesakitan walau sedikitpun.


video
Ya Allah,Kau berikanlah Rahmat ke atas kedua ibu dan bapaku didunia dan akhirat.Ya Allah, jangan Kau berikan kesakitan yang mudarat kepada ibuku, berikannya kesembuhan..beri segala kesakitan itu kepadaku.sesungguhnya, ibulah tonggak kejayaan hidup aku.babah dan mak, TIADA SIAPA DPT MENGGANTI KAMU SELAMANYA.sedekahkah al-fatihah kepada mereka sebanyak2nya..bukti anak soleh.



p/s: buat sahabat yang mengenali dari jauh dan dekat  dengan nama Allah, saya memohon ampun dan maaf sebanyak2nya jika saya ada membuat mana2 hati sakit, terguris atau tidak senang dengan saya..juga membuat pelbagai masalah yang berlaku..maafkan saya..saya tidak mahu berhadapan dengan sahabat2 saya di padang mahsyar hanya kerana ingin memohon maaf di sana krn dosa2 yang saya lakukan pada kalian, saya hanya ingin menemukan kamu semua di syurga.