"/> Pandulah daku Ya Allah pada segala niat tutur dan gerak geri.. juga pada tiap langkah mencari makrifat dan hakikat.. pada setiap waktu yang bergulir agar sentiasa dicucuri rahmatMU

Sunday, March 27, 2011

alhamdulillah, semoga Allah permudahkan segala~


Andai Cinta ingin diberi…berilah kepada seseorang yang benar-benar layak,yang boleh digelar suami..


1.Kuat agamanya.Walau sibuk macam mana pun,dia tetap memelihara solat fardhu.Mampu menjadi imam untukku dan untuk anak-anakku.Mampu untuk membimbingku ke jalan yang diredhai Allah.

2.Mempunyai akhlak yang baik.Percakapannya yang lembut mampu menyejukkan hati aku yang sedang marah.Ketegasannya nyata tapi dia lembut dan bertolak ansur.Sopan tutur kata dan mempunyai hati yang mulia.Mempunyai rasa hormat kepada warga tua.
3.Menghormati ibu bapaku.Dia harus faham biarpun ketaatan seorang isteri selepas berkahwin hanyalah hak mutlak suami tetapi aku mohon untuk membalas jasa budi ibu bapaku yang telah mendidikku sejak dari kecil.Izinkan aku menjaga ibu bapaku walau dalam apa jua keadaan pun.Maafkan aku bila aku meletakkan kepentingan Ibu bapaku di tangga yang teratas.Tetapi itu bukan bermakna aku akan mengabaikanmu,tidak sama sekali.

4.Tegas mempertahankan maruah.Dia tidak pernah pergi ke tempat-tempat yang menjatuhkan maruahnya sebagai seorang Islam.

5. Amanah dan tidak boros.Dia tidak pernah mengabaikan tugas yang diberi dengan sengaja.Dia bukanlah seorang yang kedekut tetapi tahu membelanjakan wang dengan bijaksana.

6.Menundukkan pandangan mata ketika melihat perempuan.Sekiranya matanya liar memandang perempuan lain dia bukanlah calon yang sesuai untuk aku.Sebab aku adalah pencemburu berat.
7.Mempunyai pergaulan yang terbatas dengan perempuan.Aku tidak kisah dia mempunyai kawan lelaki dan kawan perempuan tetapi aku tidak mahu dia menjadi fitnah orang.

8.Bertanggungjawab.Dia hendaklah seorang yang mementingkan ibu bapanya.Yang sentiasa menjenguk ibu bapanya.Yang sentiasa mengambil berat akan ibu bapanya.Jika ibu bapanya sedang hidup melarat dan dia hidup hebat…say good bye laaa

9.Mempunyai wajah yang tenang.Wajahnya tenang setenang waktu dia bercakap dan bertindak.
10.Jujur & berterus terang.Aku menerima apa adanya,tetapi tolong berterus-terang dengan aku.Sebab aku tidak mahu kepercayaan yang aku beri 100% hanya tipu semata-mata.

Aku sendiri kurang pasti dengan masa depan ini,Cuma aku menetapkan criteria-kriteria ini bukan bermakna aku terlalu memilih tetapi aku harus memikirkan masa depanku,untuk ibu bapaku dan untuk anak-anakku…


~alhamdulillah, sedikit sebanyak ciri-ciri diatas ada dalam diri dia..istikharah cinta yang aku cari ternyata tidak salah
terima kasih ya Allah~

i'm feel useless..:'(

ya Allah ya Muhaimin, berikan hambaMu ini kekuatan untuk menempuh ujian ini..amin amin ya Allah
hari ni tetiba je baru dapat tahu berita tentang sesuatu
sesuatu yang ku harapkan tidak akan berlaku tetapi akhirnya berlaku jua..ya Allah ak sudah tidak kuat lagi dengan semua ini
jika ak boleh pilih ak tidak mengharap yang sesuatu ini akan berlaku
itu pun jika ak boleh pilih tapi sayangnya ak tak boleh memilih dengan ujian yang Engkau ingin berikan..Allah Maha Adil..
Firman Alllah yang bermaksud:

"Kepunyaan Allahlah apa yang ada di langit dan di bumi. Apabila kamu menampakkan atau menyembunyikan apa yang ada pada dirimu, maka Allah akan memperhitungkan kamu lantaran perbuatan itu. Lalu Dia mengampuni orang yang dikehendaki-Nya dan mengazab orang yang dikehendaki-Nya. Allah Mahakuasa atas segala sesuatu"
(al-Baqarah:284)

dan firmanNya lagi yang bermaksud:

"Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya. Ia mendapat pahala dari (kebajikan) yang diusahakannya dan ia mendapat siksa (dari kejahatan) yang dikerjakannya. (Mereka berdoa), `Ya Tuhan kami, janganlah Engkau hukum kami jika kami lupa atau khilaf."

baca al-Baqarah 284-286





Sami’naa wa atho’naa ya Rabb

Saturday, March 26, 2011

riang ria bersama rumet..;)

Assalamulaikum wbt...
sebulan yang sudah kami warga uma no 9 telah menyambut hari kelahiran sahabatku yg bernama cik gigisayachanteque (maaf identiti dirahsiakan nanti kena marah) iaitu pada 12 Februari bersamaan dengan erkk lupa plak , selepas itu sambutan hari kelahiran sahabatku Cik L pula pada 24 Mac dan pada hari ini 26 Mac hari lahir sahabatku yang seorang ni plak iaitu cik J..aha..korang sume dah tua jadi memang wajar sangat ak panggil korang dengan gelaran macik..memang macik sangat..ehehehe

sempena dengan ketibaan hari ketuaan korang sume ni..ak nak bagi sedikit ucapan dan doa..ehem..ehem
semoga dalam usia yang semakin matang ini, ya Allah Engkau pimpinlah hati2 kami agar sentiasa berpijak diatas jalan kebenaran, semoga kalian diberkati umurnya, diberkati rezekinya, dipermudahkan segala urusannya dan dikurniakan kejayaan di dunia dan akhirat..amin

pssstt semoga cepat kawen juga terutama ehem2 yang baru menerima cincin..erkkkk tertaip la..:P
alamak, coming soon ada besday orang tu plak dah lah minta hadiah purse 'roxyiah' dengan henset baru 'cokia'..fine kawan dia ni cop duit kat bank negara agaknya..lalalala

besday girl bersama tuan tanah
p/s: cik J, ak doakan ang cepat2 kawen naaa..mudah2an dapat anak kembar comey macam nabil dan naqib..hehehehe

Friday, March 25, 2011

Ya Allah...betulkan niat..betulkan niat..=)

Assalamualaikum wbt..:)

I always did my best when I realized the assignment is going to be difficult. From there, my attitude was better more serious and I got down to the job of preparing myself better than if I thought it was going to be easy. Actually, the further we're going in our life, the difficulty of living become more serious. I thought that I should being more serious from this upwards.For this week, I got more free time but I think the time is just passing by without any useful work. I'm just slepping over and over...facebook-ing over and over..eating over and over (padan muka dah tembam)..Yes, thats it. Thats why I recently have to deactivated my facebook account cause I'm too addicted with it..T______T

During this period time..I mean I have at least a year to complete my studies, and time is getting closer to be an educator..ngeeee..:)
I'm still learning and gaining experience from this university..ehem and hope so that I could be a good educator just like my teacher before..insyaAllah.",)
but, i would like to advise you..if you dont have the 'passion' to be an educator, please dont apply any educational course. you'll feel bored of doing the same thing..ermm and yes its tiresome sometime..u have to finish your 'rancangan pengajaran', you have to handle the programme, you have to do a lot of work.But, this is a noble work and if you sincere for what u're doing, you just being fine..Believe me.:)


eh apesal ak berangan cakap mat salleh ni tapi ayat tunggang langgang...maap tiada motip disini..saje je..hehehe
berbalik kepada cerita diatas ak dengan ini mengistiharkan perang keatas facebook dan ingin menyiapkan segala jenis kerja yang tertunggak itu..ak kena sedar diri niat ak datang sini adalah untuk belajar..mari sama2 kita betulkan niat ye sume..>,<





oleh itu, final sudah semakin menghampiri tetapi tugasan macam tak nak habis.jadi apa perlu buat ni.mari kita siapkan semua..k tata


p/s: tadi mak telepon seronoknya dengar mak cite tengah makan durian ngn nenon dak kecik yg suke mkn durian gak..adesssss nak jugak...T_____T


dak kecik suke mkn durian..=)

Wednesday, March 23, 2011

ini kisah CINTA, KEKAYAAN, KECANTIKAN, KESEDIHAN & KEGEMBIRAAN..



CINTA, KEKAYAAN, KECANTIKAN, KESEDIHAN, 
KEGEMBIRAAN …
Alkisah di suatu pulau kecil, tinggallah 
berbagai macam 
benda-benda abstrak: 
ada CINTA, KEKAYAAN,KECANTIKAN, KESEDIHAN, 
KEGEMBIRAAN 
dan sebagainya. Awalnya mereka hidup 
berdampingan dengan baik dan 
saling melengkapi. Namun suatu ketika, datang 
badai menghempas pulau 
kecil itu dan air laut tiba-tiba naik semakin 
tinggi dan akan 
menenggelamkan pulau itu. Semua penghuni pulau 
cepat-cepat berusaha 
menyelamatkan diri. 
CINTA sangat kebingungan sebab ia tidak dapat 
berenang dan tak mempunyai 
perahu. Ia berdiri di tepi pantai mencuba 
mencari pertolongan. 
Sementara itu air makin naik membasahi kaki 
CINTA. Tak lama CINTA melihat 
KEKAYAAN sedang mengayuh perahu.
"KEKAYAAN! KEKAYAAN! Tolong aku!" teriak CINTA. 
Lalu apa jawab KEKAYAAN, 
"Aduh! Maaf,CINTA!" kata KEKAYAAN. "Perahuku 
telah penuh dengan harta 
bendaku. Aku tak dapat membawamu serta, nanti 
perahu ini tenggelam. Lagipula 
tak ada tempat lagi bagimu di perahuku ini." 
Lalu KEKAYAAN cepat-cepat mengayuh perahunya 
pergi meninggalkan CINTA 
tenggelam. 
CINTA sedih sekali, namun kemudian dilihatnya 
KEGEMBIRAAN lewat dengan 
perahunya. "KEGEMBIRAAN! Tolong aku!", teriak 
CINTA. Namun apa yang terjadi,
KEGEMBIRAAN terlalu gembira karena ia menemukan 
perahu sehingga ia tuli tak 
mendengar teriakan CINTA. Air makin tinggi 
membasahi CINTA sampai ke 
pinggang dan CINTA semakin panik. Tak lama 
lewatlah KECANTIKAN.
"KECANTIKAN! Bawalah aku bersamamu!", teriak 
CINTA. Lalu apa jawab 
KECANTIKAN, "Wah, CINTA, kamu basah dan 
kotor.Aku tak bisa membawamu ikut. 
Nanti kamu mengotori perahuku yang indah ini." 
sahut KECANTIKAN. CINTA sedih 
sekali mendengarnya. CINTA mulai menangis 
terisak-isak. Apa 
kesalahanku, mengapa semua orang melupakan aku.Saat itu lewatlah KESEDIHAN. Lalu CINTA 
memelas, "Oh, KESEDIHAN, bawalah aku 
bersamamu", kata CINTA. Lalu apa kata 
KESEDIHAN, "Maaf, CINTA. Aku sedang 
sedih dan aku ingin sendirian saja…", kata 
KESEDIHAN sambil terus mengayuh 
perahunya. 
CINTA putus asa. Ia merasakan air makin naik dan 
akan menenggelamkannya. 
CINTA terus berharap kalau dirinya dapat 
diselamatlkan. Lalu ia berdoa 
kepadaTuhannya, oh tuhan tolonglah aku, apa 
jadinya dunia tanpa aku, tanpa 
CINTA?
Pada saat kritis itulah tiba-tiba terdengar 
suara, 
"CINTA! Mari cepat naik ke perahuku!" CINTA 
menoleh ke arah suara itu dan 
melihat seorang tua kerepot berjanggut putih 
panjang sedang mengayuh 
perahunya. Lalu Cepat-cepat CINTA naik ke perahu 
itu, tepat sebelum air 
menenggelamkannya.
Kemudian di pulau terdekat, orang tua itu 
menurunkan CINTA dan segera pergi 
lagi. Pada saat itu barulah CINTA sadar, bahwa 
ia sama sekali tidak 
mengetahui siapa orang tua yang baik hati 
menyelamatkannya itu. 
CINTA segera menanyakannya kepada seorang 
penduduk tua di pulau itu, siapa 
sebenarnya orang tua itu.
"Oh, orang tua tadi? Dia adalah "WAKTU", kata 
orang itu. Lalu CINTA bertanya 
"Tapi, mengapa ia menyelamatkanku? Aku tak 
mengenalnya. Bahkan teman-teman 
yang mengenalku pun enggan menolongku", tanya 
CINTA heran. "Sebab", kata 
orang itu, "hanya 
WAKTU lah yang tahu berapa nilainya harga sebuah 
CINTA itu……"




p/s: sumber tidak dapat dinyatakan memandangkan ak dapat artikel ini melalui emel, tp cukuplah sekadar kita mengambil iktibar drpd kisah ini..(-.-')('-.-)


::definisi cinta bagi aku::

walau bagaimana pun cinta sejati hanya pada Allah,iaitu janganlah kita meletakkan sesuatu melebihi cinta kita pada Allah. Maksudnya disini, kita meletakkan sesuatu bkn pada tempatnya. Melebih-lebihkan yang batil contoh "aku tak boleh hidup tanpa dia" see words tu sendiri pon da menunjukkan yang ko tu hidup sbb pasal dia eh..apa kalo dia takde ko mati ke??bukankah Allah pemilik nyawa kita, yang berkuasa menghidupkan dan mematikan sekalian makhluk.bukan dia yang tentukan hidup mati ko pon..naudzubillah, mudah2an kita terhindar drpd sikap2 sebegini..aminn

cinta pada Rasulullah SAW...Rasulullah SAW semasa hayatnya sgt mencintai umatnya bahkan ketika nafas yang terakhir pon Rasulullah SAW masih menyebut ummati..ummati..ummati bukti betapa cintanya Baginda terhadap kita. Jadi, memang wajarlah kita berasa malu dengan Rasullah SAW jika kita tidak mencintainya dan mengingatinya dengan walau hanya secebis doa dan selawat sollahualaihiwassalam keatasnya..mudah2an di akhirat kelak mudah untuk kita diberi syafaat oleh Nabi Muhammad SAW..aminn

seterusnya, adalah cinta terhadap ibu bapa kita. Cinta pada ibu bapa penting kerana redha Allah itu terletak pada ibu bapa..jika redha ibu bapa kita bersama kita, insyaAllah redha Allah meniti kehidupan kita.Bagaimana lah agaknya hidup ini tanpa adanya redha drpd ibu bapa kita kan..pasti ke kita bahagia kalau kita sendiri tak mampu utk bahagiakan ibu bapa kandung kita sendiri..mampu ke kita?mudah2an kita semua tergolong dalam kalangan anak2 soleh dan solehah..aminn

dan akhir sekali definisi cinta sesama manusia..yang ni paling banyak sekali tak kira lah cinta sesama saudara mara termasuk adik beradik, cinta terhadap sahabat handai dan cinta terhadap pasangan sama ada yang halal atau pon belum halal lagi..bagi ak cinta sesama adik beradik tu penting..yela mana ada org yang tak sayang adik sendiri, kakak sendiri..sayang kn..dah kita keluar drpd pintuu yang sama..mestilah ikatan tu takkan putus ibarat dicincang air mcm tu..begitu juga cintanya ak pada sahabat2 yang ak syg sekalian.Memang ak bukan sahabat yang baik pon.ak tak mampu nak bahagiakan semua sahabat yang ak ada tp sekurang2nya fahamilah ak..ak manusia tidak sempurna, ak khilaf dan tidak lekang drpd melakukan kesalahan. Jika ada terkasar bahasa, tergurau manja tu adatlah..mudah2an Ya Allah, sahabat2 yang ak punya ini merupakan sahabat yang jiwanya bersih drpd hasad (dulu, ak pernah terkena sahabat tikam drpd belakang), sahabat yg mampu ya Allah menyembunyikan dukaku, sahabat yg tdak hanya utk ku ketika bersuka ttp turut menemaniku ketika berduka..aminnn
sebagai insan biasa, ak juga punya hati dan hati ini juga ingin dicintai dan mencintai..memang ak akui hati ini telah kotor apabila membenarkan 'hati' tersebut dicintai oleh yang bukan mahram bagiku memandangkan tiada hubungan yang halal bagi kami.:'(. Namun, ak telah berusaha sedaya upaya agar hubungan ini tidak 'tersungkur' dalam mencari jalan mardhatillahMu..ak juga berusaha untuk menjaga hubungan ini agar sentiasa berada dalam kesucian cinta Ilahi.Mudah2an ya Allah Kau berkatilah hubungan ini, jangan sampai kami terleka dan terlalai dlm perjalanan menuju bahagia syurgaMu..aminn



~YA ALLAH ENGKAULAH CINTA YANG TERAGUNG, ANUGERAHKAN KAMI DENGAN INAYAHMU, JAUHI KAN KAMI DRPD KEMUNGKARAN-MU..AMIN YA RABBAL ALAMIN~




p/s: entri ini agak panjang memandangkan minggu ni adalah minggu serius bg ak, yela korg pernah ke 3 kali jumpa lecturer sebab nak tunjuk proposal tesis ko tp lecturer tu bole bg alasan yg sama iaitu takde mood nak tengok proposal korang walhal tarikh nak present proposal semakin hampir tp ko tatau sama ada proposal ko tu ada cop SIRIM atau tak???hah paham ke..peh, mmg menguji tahap kesabaran ak la minggu ni..ermm korg doakan lah lecturer ak tu ada mood nak tengok proposal ak dlm minggu ni juga..mekaseh sume..:0
Assalamulaikum wbt..


Tuesday, March 22, 2011

beautiful islam: the complete way of life =)


assalamualaikum wbt..
dikala hati gundah gelisah tak keruan zikir pada Tuhan itu amat membantu..^^
di samping itu, lagu2 kerohanian juga boleh mendamaikan jiwa..
hayati lagu2 opick yg ak minat gler dgr ni..kalo dgr tu ada la ulang smpai 5x satu hari atau lebih..ngeh3x..
p/s: hanya rumet ak je yg dgr jd mungkin dia da boring kot..maap rumet...>_<


 diciptakan alam raya

dengan cinta dalam genggamannya
setiap wajah kan memuja
bila tahu betapa indahMu



penuh dengan cinta
penuh warna-warna
penuh kasih sayang
di setiap waktu



Allah Maha Besar
Maha Memaafkan
setiap kesalahan
terbuka ampunanMu



yang melihat menyaksikan
yang memberi ketenangan
Kau yang dekat
penuh cinta di hati



Allahu ya Salam
Allah.. Allahu ya Salam

allahu ya salam by opick


video

Allah Maha Besar dgn segala keagungan milik mu
Allah Maha Besar segala puji untuk mu
bayi yang lahir nyawa yang hilang setiap insan
semua telah di tuliskan
burung yang terbang ikan berenang
karena Allah
tiada satu pun yang tak terencana
daun yang jatuh dan hujan yang turun
setiap musibah dan kematian telah di tuliskan
Allah yang Maha Pencipta
tak satupun kekurangan
Allah yang maha besar
segala puji untuk mu
/ref...
Allah Maha Besar dgn segala ke agungan milik mu
Allah Maha Besar segala puji untuk mu...2x

Allah Maha Besar by Opick

video



Laillahailla anta ya ya hoiyu ya koiyum
subhanallah wabihamdi subhanallah hil'azim
kubuka jendela pagi di udara yang letih
deru deram nyanyian
bersam nerjuta wajah ku harungi mimpi hari
halalkan segala cara untuk hidup ini
nafsu jiwa yang menguncah
merunutupi mata hati
seperti terlupabahwa nafas kan berhenti
astarghfirulloh3x al'adzim (ulangi....)
(kembali ke atas....)
kubuka jendela pagi dan dosapun menghampiri
suara jerit hati ku ingkari
nafsu jiwa yang mengunjah menutupi mata hati
seperti terlupa bahwa nafas kan terhenti
astarghfirulloh3x al'adzim

Astaghfirullhalazim by Opick

video









Sunday, March 20, 2011

emergency

assalamualaikum sume..^^

rasa rindu dengan blog sendiri akibat sudah lama ak tinggalkan blog ini demi kecerahan masa depan anak2..eh apekah abaikan saje k..

*blog jadi sunyi sbb hidup penuh dengan keje
*blog jadi private juga sbb ak malas nak buka blog, drpd bersawang baik ak privatekan dia
*blog jadi aktif balik sbb seseorang...ehehehe



sbb seseorang tu dah ada blog...lalalala






tp ak bru thu td..fine3






tp takpela nasib baik syg....








recently, japan had a tragical tsunami on their country..lets pray for them



macam2 da jadi sekarang ni kan, dan yang terbaru serangan tentera berikat ke atas Libya..Ya Allah, Engkau Maha Tahu atas segala2nya, Kau selamatkan saudara muslimin dan muslimat kami di sana Ya Allah..amin amin ya rabbal alamin

p/s: korg jgn terkejut, mmg caption cerita tak sama dengan jalan cerita yg ak nak smpaikan sbb ak pon pening sebenarnya ni..ermm maklumlah ak bukannya pndai susun ayat mcm korg..k tata